Żyjemy w czasach budzącej się świadomości, w czasach, w którym badamy sposoby na wprowadzenie Świętej Kobiecości do bardziej centralnego punktu w naszym życiu, aby powstrzymać wojny, przynieść współczucie dla wszystkich i pielęgnować naszą Matkę Ziemię, która daje nam wszystko, czego potrzebujemy. W czasie wielkich zmian, w których żyjemy obecnie, jest rzeczą krytyczną, być może nawet sprawą życia lub śmierci, aby zbadać ideę kobiet łączących się ze swoją najgłębszą wewnętrzną wiedzą i potężną twórczą energią, aby znaleźć swoją pasję i przekształcić świat.
Kobiety w rdzennych kulturach
W wielu rdzennych kulturach na całym świecie, od australijskich Aborygenów po rdzenne ludy Ameryki Północnej i Południowej, kobiety są uważane za święte, ponieważ utrzymują bliski związek z naturą, z narodzinami, życiem i śmiercią, z roślinami leczniczymi i wiedzą duchową. W tych starożytnych kulturach zachęca się, aby Święta Kobiecość świeciła obok Świętej Męskości. Zarówno kobiece jak i męskie aspekty ludzkości wnoszą ważną mądrość i zdolności do całej społeczności. Te dwa rodzaje energii łączą się w każdej jednostce, tworząc życiową równowagę.
Zbyt często we współczesnym społeczeństwie męskie cechy są cenione nad kobiecymi, tworząc brak równowagi napędzany przez niepewność i głęboki strach. Kiedy otwieramy się na Świętą Kobiecość w naszym życiu, przywracamy tę równowagę, odnajdujemy pewność siebie i integralność oraz rozwijamy odwagę, aby pokonać nasze lęki.
W książce The Sacred Hoop: Recovering the Feminine in American Indian Traditions, Paula Gunn Allen pisze: “Tradycyjne plemienne style życia są częściej kierowane przez kobiety niż nie, i nigdy nie są patriarchalne, czyli rządzone przez mężczyzn. W plemiennych systemach gynokratycznych wiele typów osobowości i charakteru może pozytywnie funkcjonować w ramach porządku społecznego, ponieważ systemy te skupiają się na społecznej odpowiedzialności, a nie na przywilejach. Cechuje je równomierna dystrybucja dóbr wśród wszystkich członków społeczeństwa, ponieważ Pierwsza Matka nakazała wszystkim swoim dzieciom współpracę i dzielenie się. Dobro młodych jest najważniejsze, podkreślana jest komplementarna natura wszystkich form życia, a centralne miejsce silnych kobiet w społecznym dobrobycie jest niekwestionowane.”
Naturalne jest więc, że w tym ważnym czasie, kiedy dokonujemy ponownej oceny wpływu człowieka na planetę w ciągu ostatnich około 500 lat, powinniśmy powrócić do rozważań nad umożliwieniem kobietom wystąpienia z ich opiekuńczą, silną wolą i dziką naturą, gotową do dokonania wielkich zmian społecznych. Ma to również sens, abyśmy zwróciły się ku Świętej Kobiecie, którą można odnaleźć w tak wielu rdzennych kulturach, a której mądrość może pomóc nam odkryć nowe sposoby szanowania Ziemi i honorowania jej obfitości.
Dzika natura zakorzeniona wewnątrz
Kiedy kobieta, lub jakakolwiek inna osoba, jest w kontakcie ze swoją najgłębszą wewnętrzną wiedzą, kiedy słyszy swój “głos duszy”, czuje głębokie połączenie z wszechświatem. Jest w stanie podążać za swoją intuicją, nie wątpiąc w siebie i nie oceniając siebie. Zbyt często we współczesnej kulturze nasza intuicja jest zagłuszana przez listy rzeczy do zrobienia i harmonogramy, problemy finansowe i obawy o to, co inni ludzie o nas pomyślą. Lista rozpraszaczy idzie dalej i dalej. Dzika Kobieta jest w stanie puścić wszystkie te małe troski, aby odżywić to, co jest najważniejsze dla jej duszy: Pociąganie jej serca w kierunku tego, co naprawdę kocha i co jest przeznaczone do zrobienia na świecie.
Każdy człowiek, aby być całym i kompletnym, musi zaoferować światu swoje najprawdziwsze ja. Wszyscy mamy coś bardzo specjalnego i unikalnego do przekazania. Potrzebujemy, aby każda osoba na Ziemi czuła się wolna w dzieleniu się swoim darem, aby wykonać ogromne zadanie stworzenia sprawiedliwego, zrównoważonego świata, który chcemy zobaczyć.
Każdy z nas musi zacząć od wewnątrz. Możemy zacząć od odkrycia i uwolnienia tego, co jest dzikie w każdym z nas, pozwalając temu otworzyć się i rozkwitnąć w naszym życiu. Kiedy odnajdziemy ten głos wewnątrz, ten sam, który prowadził naszych rdzennych przodków do mądrości leczniczej i wiedzy duchowej, wtedy będziemy w kontakcie ze Świętą Kobiecością, połączeniem z narodzinami, życiem i śmiercią, które prowadzi każdego z nas. Kiedy pozwolimy, by ten głos stał się silniejszy, kiedy naprawdę go posłuchamy i uznamy, zrozumiemy, czym jest nasz dar i jak dzielić się nim ze światem. W swojej książce: “Biegnąca z wilkami” Clarissa Pinkola Estes pisze o kobiecej naturze:
“To nie przypadek, że dziewicza dzikość naszej planety zanika wraz z zanikiem zrozumienia naszej własnej wewnętrznej dzikiej natury. Nie jest tak trudno pojąć, dlaczego stare lasy i stare kobiety są postrzegane jako niezbyt ważne zasoby. Nie jest to już taka tajemnica”.
Co się dzieje, gdy kobiety otwierają się na swoją najgłębszą dziką naturę?
Clarissa Pinkola Estes ma doktorat z psychologii etnoklinicznej, co oznacza, że jest ekspertem w badaniu grup lub plemion. Pracuje z kobietami, które chcą uzyskać dostęp do swojego prawdziwego naturalnego “ja”, które mogło zostać utracone z wielu powodów. Konsultuje ich sny, wspomnienia i bada z nimi pewne opowieści, legendy i mity, które przenikają wszystkie kultury i ujawniają głębokie prawdy o kobiecej duszy. Estes mówi: “Kiedy kobiety ponownie potwierdzają swój związek z dziką naturą, zostają obdarzone stałym i wewnętrznym obserwatorem, wiedzącym, wizjonerem, wyrocznią, inspiratorem, intuicją, twórcą, wynalazcą i słuchaczem, którzy prowadzą, sugerują i nakłaniają do tętniącego życiem świata wewnętrznego i zewnętrznego. Kiedy kobiety są blisko tej natury, fakt tego związku świeci przez nie. Ten dziki nauczyciel, dzika matka, dziki mentor wspiera ich wewnętrzne i zewnętrzne życie, bez względu na wszystko. Tak więc słowo dziki nie jest tutaj używane w jego nowoczesnym, perjoratywnym znaczeniu, oznaczającym wymykający się spod kontroli, ale w jego pierwotnym znaczeniu, które oznacza prowadzenie naturalnego życia.
“Mając [naszą prawdziwą naturę] jako sojusznika, jako lidera, model, nauczyciela, widzimy nie przez dwoje oczu, ale przez oczy intuicji, która jest wielooczna. Kiedy zapewniamy intuicję, jesteśmy zatem jak gwiaździsta noc: patrzymy na świat tysiącem oczu.
Kim jest dziś Dzika Kobieta?
Dzika Kobieta to taka, która nie boi się odrzucić zasad społeczeństwa, aby dokonać wielkiej zmiany, o której wie, że jest ważna i potrzebna. Jej intuicja jest jasna i silna, używa jej do kierowania swoimi działaniami i wzmacniania swojej determinacji. Jest zaciekle chroniąca swoje dzieci i wnuki, swojego partnera, swoją społeczność, wszystkie czujące istoty i Matkę Ziemię. Bez względu na to, pod wpływem jakiej kultury znajduje się kobieta, rozumie ona słowa dzika i kobieta, intuicyjnie. Kiedy kobiety słyszą te słowa, stare, dawne wspomnienie zostaje poruszone i przywrócone do życia… Kiedy podążamy jej tropem, typowe dla kobiet jest ostra jazda, aby nadrobić zaległości, oczyścić biurko, oczyścić związek, oczyścić swój umysł, skierować się na nową stronę, nalegać na przerwę, złamać zasady, zatrzymać świat, bo nie idziemy już dalej bez niej.”
Innymi słowy, Dzikie Kobiety odkryły na nowo połączenie ze swoim sercem i najgłębszymi instynktami, które być może zostały utracone na lata lub dekady. Z pasją odkryją na nowo własne życie i swój świat, gdy odkryją swoją dziką naturę.
Wiele z wielkich światowych liderów zmian społecznych, postępowych myślicieli i niestrudzonych aktywistów to Dzikie Kobiety. Pomyśl o Julii Butterfly Hill, Rosie Parks, Margaret Fuller, Matce Teresie i Waangari Maathai. Te kobiety wykraczały poza normalne granice społeczeństwa swoich czasów, przeciwstawiając się wszelkim przeciwnościom i postępując zgodnie z tym, w co wierzyły bez względu na przeszkody, jakie napotykały.
W czasie, gdy ruchy społeczne rozwijają się w okresie poszerzania ludzkiej świadomości, kim będą kolejne Dzikie Kobiety, które zmienią historię? Wiele z najnowszej generacji Dzikich Kobiet już zaczyna rozpalać świat nowymi perspektywami i nieugiętym dążeniem do transformacji. Czy jesteś jedną z nich?